Agatha Christie
Ikiyö
WSOY 1969 – Sapo 100
Endless night 1967
”Yö
ja aamu jokainen, jollekin tuo kurjuuden. Joka aamu, joka yö, jonkun
sydän riemuin lyö, jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö” –William
Blake (Aufuries of Innocence).
”Ikiyö vuodelta 1967 on Agathan
myöhäisemmän luomiskauden huipputeos ja samalla yksi hänen harvoista
teoksistaan, joissa hän on poikennut perinteiseltä alueeltaan modernin
psykologisen rikostarinan alueelle. Ikiyössä Dame Agathan on sanottu
hämäävän lukijaa aivan sietämättömällä tavalla! Alkuasetelma on pettävän
romanttinen. Köyhä autonkuljettaja nai rikkaan perijättären. Ylellisen
ja matkustelevan elämänsä turvasatamaksi rakastavaiset hankkivat vanhan
idyllisen maalaiskartanon lumoavalta paikalta meren ääreltä. Milloin he
ensimmäisen kerran kuulivat Mustalaismäkeen liittyvästä kirouksesta?
Merkkeinä siitä ovat ikkunasta lentänyt kivi, kuollut lintu lävistettynä
lattialla. Sitten tapahtuu onnettomuus…”
Elämänkertateoksessaan
Agatha kertoo kiinnostuksestaan taloihin. Tämän näkyy monissa hänen
teoksissaan, rakennusten tarkassa kuvailussa, päähenkilön mieltymyksestä
johonkin taloon jne. Tässäkin kirjassa unelmien talo esittää keskeistä
osaa. Kirjan alkuluvut ovat pitkästyttäviä ja lukija odottelee
malttamattomana juonen kehittymistä. Verkkaisesti se lähteekin
liikkeelle huipentuen todella yllättävään loppuun.
Teosarvio Arvostelevassa kirjaluettelossa 5/1969:
"Tarinan alkuosa on mielestäni melkoisen vätystävää viikkolehtien
jatkoromaanien tunnelmointia rikkaine tyttöraukkoineen, vihamielisine
sukuineen, mustalaisen ennustuksineen ja kuolevine arkkitehtineroineen,
eikä tarvittavaa atmosfääriä synny oikein loppujenkaan lopuksi, niin
yllättäväksi kuin murhaaja onkin tekijän aivoituksissa asetettu. Täti
Agatha ei edes ole ollut kyllin reilu suodakseen lukijalleen riittävät
edellytykset oman ratkaisun löytämiseen, mikä toki on monen paatuneen
dekkarinlukijan isoja iloja."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti