Erle Stanley Gardner
Perry Mason ja piikkilanka-aita
WSOY 1977 - Sapo 200
The Case of the Fenced-in Woman 1972
"Kun
Morley Eden palaa viikonloppumatkaltaan, hän havaitsee jotakin
merkillistä. Hänen unelmatalonsa on jaettu kahtia. Sen läpi, tonttia
myöten, on vedetty viisilankainen piikkilanka-aita. Aidan takana
keittiössä puuhailee vieras nainen tyynesti ja luontevasti kuin ainakin
kotonaan. Vieras, upea nainen, todellinen ilmestys. Shokki seuraa
shokkia, yllätys yllätystä. Joku varjostaa väärää naista, joku kumauttaa
väärää miestä, jonkun maine mustataan ja joku saa surmansa. Sillä muuan
entinen valokuvamalli oli päättänyt maksaa kalavelkansa aviomiehelleen,
joka oli liukaskielinen ja petollinen lurjus. Kahdessadas Sapo, ja
juhlan kunniaksi todellinen löytö! Erle Stanley Gardnerin
jälkeenjääneestä arkistosta poimittu täysimittainen Perry Mason
-romaani. Dekkarinlukijan toiveuni!"
”Shokeeraava
tarina kauniin valokuvamallin pirullisesti laaditusta kostosta jäi
viimeiseksi Erle Stanley Gardnerin (1889-1969) yli kahdeksastakymmenestä
kuuluisasta Perry Mason –tarinasta. Vuoteen 1969 mennessä tämän
maineikkaan kalifornialaisen lakimieskirjailijan teoksia oli
Yhdysvalloissa painettu 135 miljoonaa kappaletta.”
Merkillisesti
piikkilangalla ositetusta talosta löytyy ruumis ja langan kummallakin
puolella asuvia syytetään murhasta. Mason käy tutkimuksiensa aikana Las
Vegasissa ja siellä hänet lavastetaan rikostoveriksi. Las Vegas
vaikuttaa kovin vastenmieliseltä miljööltä kasinoineen ja
peliemäntineen. Mason hoitaa puolustuksen oikeudenkäynnissä, vaikkeivät
murhasta syytetyt suostu hänellekään kertomaan asioiden oikeaa laitaa.
Niinpä hän ei voi osoittaa näiden syyttömyyttä, mutta hän pystyy
kylvämään valamiehiin epäilyksen, että joku muukin on voinut murhan
tehdä.
Teosarvio Arvostelevassa kirjaluettelossa 3/1977:
”Ehdin jo ihmetellä, miksi Erle Stanley Gardnerin Perry Mason -kirjojen
käännättäminen kokonaan tyrehtyi vuosikausiksi. Nyt on asialla jo
viides kustantaja, tällä kertaa WSOY, joka on Sapo-sarjansa 200.
niteeksi valinnut yhden Gardnerin jälkeenjääneistä,
viimeistelemättömistä teoksista. Kun pää näin on taas saatu auki, sopii
toivoa valikoijan vilkuilevan myös vanhempia, yhä kääntämättömiä
perrymasoneita. Eipä silti että viimeistelemättömyys tämän kertaistakaan
löytöä haittaisi - päin vastoin, Perry Mason ja piikkilanka-aita on
vähintään hyvää keskitasoa, tuttuun tapaan houkuttelevasti lavastettu ja
monipolviseen oikeudenkäyntiin päättyvä.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti