Peter Lovesey
Vahakuva
WSOY 1982 – Sapo 275
Waxwork 1978.
”Kunniallinen
viktoriaaninen lady Miriam Cromer näyttää tunnustuksensa perusteella
olevan murhaaja. Hänet tuomitaan hirtettäväksi. Mutta hänen käytöksensä
kuolemansellissä on outoa: Hän on hämmästyttävän peloton ja rauhallinen.
Vielä oudompaa seuraa, kun sisäasiainministeriöön lähetetään valokuva,
joka tekee koko tunnustuksen epäilyttäväksi. Poliisiviranomaiset eivät
pidä jälkipuinnista, mutta asia on tutkittava uudestaan. Vanha tuttu
komisario Cribb kutsutaan töihin. Härkäpäisen Cribbin tutkimukset eivät
helpota poliisien oloa. Mitä pidemmälle ja syvemmälle hän pääsee
tutkiessaan murhaan sekaantuneiden ihmisten taustaa, sitä
arvoituksellisemmaksi juttu muuttuu.”
Loveseyn mainio komisario
Cribb penkoo taas 1800-luvun Englantiin sijoittuvaa juttua. Nyt
pidetäänkin lukijaa jännityksessä loppusivuille asti! Mukavaa ajankuvaa
ja viihdyttävää luettavaa.
Teosarvio Arvostelevassa kirjaluettelossa 2/1983:
”Peter Lovesey (s. 1936) on Englannin 1970-luvun dekkarikirjailijoista
näkyvimpiä, ja hänen teoksistaan on valtaosa myös suomennettu
Sapo-sarjaan. Hänen valttinaan on kuningatar Viktorian ajan Lontoon
ympäristön ja ajankuvan vankka hallinta, mutta parhaimmillaan hän
kykenee erityistietojensa esittelyn ohella rakentamaan myös yleisesti
kiinnostavan jännityskuvion. Vahakuva on tässä mielessä hänen
edustavimpia teoksiaan: oman tunnustuksensa perusteella kuolemaan
tuomitun naisen tapauksen selvittely pitää mielenkiinnon vireillä ja saa
lisäsävyjä poliisikunnan sisäisten ristiriitojen käsittelystä. Suotta
Lovesey ei olekaan korostanut pyrkimystään kirjoittaa nimenomaan
poliisiromaaneja, olkoonkin että aikakausi on Scotland Yardin
perustamisvaihetta. Lisäksi hänellä on jokaisessa kirjassaan jokin
viktoriaanisen ajan kulttuurin yksityiskohta erityisesti tarkkailtavana.
Tällä kertaa se on madame Tussaudin vahakabinetti.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti